Oceny w szkole

Uczeń, nauczyciel, przyjaciel, klasa, książki, zadania domowe, oceny, wywiadówka… to najczęstsze skojarzenia ze szkołą jakie wymieniają dzieci. Skupmy się dziś na dwóch ostatnich. Oba skojarzenia –  oceny jak i wywiadówka wywołują pewne obawy a czasem nawet „strach”, nie tylko wśród dzieci, ale i rodziców. Dzieci, już na samą myśl drżą o zbliżającym się spotkaniu wychowawcy z rodzicami a następnie w ekspresowym tempie chcą poprawić swoje oceny, aby uniknąć „kary”. Rodzice z reguły nie analizują dogłębnie postępów dziecka w nauce do momentu, aż nie zobaczą wszystkich ocen na spotkaniu z nauczycielem. Tak, wiem co teraz myślicie…. W chwili obecnej rodzice mają dostęp do tzw. dzienników elektronicznych i na bieżąco mogą kontrolować oceny swojego dziecka. Zgadzam się, ale ilu z nich to robi na bieżąco? No właśnie…

Ocena w oczach dziecka to „cyfra” wystawiana przez nauczyciela. Uczeń zwłaszcza w początkowych etapach nauki nie analizuje „faktu”, że jego ocena jest odzwierciedleniem jego wiedzy. Dla dziecka ocena to magiczna cyferka widniejąca na teście, kartkówce, która wywołuje radość lub smutek. Dla rodzica natomiast ocena to wyznacznik posiadanej wiedzy i odzwierciedlenie umiejętności swojego dziecka. Dla rodzica z reguły jest jasne, że skoro w dzienniku widnieje ocena niedostateczna oznacza to, że jego syn czy córka nie byli przygotowani do testu. W sytuacji, kiedy rodzice widzą najwyższe oceny jest to wielki powód do dumy i świadomość, że jego dziecko jest mądre. Dobrze. Ale co w sytuacji, kiedy nasze dziecko dostaje złą ocenę a my jako rodzice jesteśmy świadomi, że było ono dobrze przygotowane do sprawdzianu lub kartkówki? Jak reagujemy? Rodzice reagują dość impulsywnie, z reguły krzyczą i wyładowują swoją złość i frustracje na dziecku. Spokojna, logiczna rozmowa z dzieckiem rzadko kiedy ma miejsce. Rodzice są zbyt pobudzeni, naładowani negatywną energią i zapominają, aby najpierw zapytać o przyczynę takich wyników.

Po pierwsze, słaby wynik naszego dziecka może być wynikiem stresu.. Nasze dziecko źle znosi pisanie testów czy kartkówek pod presją czasu. Nie jest w stanie w sposób logiczny, zwięzły odpowiedzieć na zadane pytanie, co nie oznacza, że nie zna prawidłowej odpowiedzi. Po drugie, czynnik blokujący, kiedy to nasze dziecko widzi, że kolega w ławce bardzo szybko odpowiada na pytanie i dodatkowo dodaje komentarz typu „łatwizna”. W takiej sytuacji w głowie naszego dziecka może pojawić się blokada, która zatrzymuje proces logicznego myślenia bowiem nasze dziecko już wcześniej zdążyło pomyśleć „to wcale nie jest dla mnie proste”. Po trzecie, czynnik zdrowotny, kiedy nasze dziecko jest osłabione, chore i nie posiada w danym momencie zdolności szybkiego przetwarzania informacji, wówczas ocena jaką dostanie nie będzie miarodajna względem jego wiedzy. Po czwarte, nie wszystkie dzieci są fanami wypowiadania się w sposób pisemny, niektóre z nich wolą po prostu odpowiadać ustnie i odwrotnie. Po piąte, umiejętność czytania polecenia ze zrozumieniem. Wiele dzieci nie czyta poleceń, co niejednokrotnie doprowadza do złego wyniku na sprawdzianie.

Dlaczego dziś taki tekst? Za nami połowa roku, oceny wystawione, a rodzice się dziwią. W ostatnich dniach można zaobserwować zintensyfikowane rozmowy pomiędzy rodzicami, którzy analizując oceny swoich dzieci narzekają na rezultaty używając wyrażeń: „znowu jedynka, co za leń”, „mówiłam tyle razy aby się uczył”, „brak mi słów” itd. Generalnie, można odnieść wrażenie, takiej małej licytacji, im gorsze dziecko tym więcej do powiedzenia mają rodzice. Drogi rodzicu może zamiast oceniać „magiczne cyferki” warto się zastanowić nad przyczyną słabych wyników. Gwałtowna reakcja to czynnik, który z całą pewnością nie motywuje do działania. Wyniki naszego dziecka należy spokojnie przeanalizować i spróbować znaleźć logiczne wyjaśnienie. Postarajmy się wytłumaczyć naszemu dziecku, że ocena jest tylko „częściowym” czynnikiem  posiadanej wiedzy ponieważ najważniejszą kwestią jest nauka dla samego siebie.

Do przemyślenia…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *